Bon VOIage

I et tidligere innlegg har jeg snakket om digitale plattformer og hva de innebærer for oss og samfunnet. Vi fant ut at 8 av 10 verdens mest verdifulle bedrifter er digitale plattformer og det kommer bare flere og flere. I dagens innlegg har vi fått i oppgave av Arne Krokan å velge en plattformtjeneste og fortelle hva den går ut på og hvordan den virker. Dagens innlegg handler om el-sparkesykkeltjenesten VOI som tok Oslo med storm i 2019.

Hva er VOI?

VOI ble grunnlagt i Sverige i 2018 og tilbyr leie av el-sparkesykler til både privat- og bedriftsmarkedet. De skriver på sine hjemmesider at de tror på byer frie for trafikkorker, støy og forurensing og byer hvor innbyggere fritt kan bevege seg på egne betingelser. For å oppnå dette har de tatt den mest avanserte teknologien og gjort den tilgjengelig for alle. VOI er tilgjengelig i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger og i totalt 11 land i Europa

For å bruke VOI må du laste ned appen deres og registrere deg, verifisere at du er over 18 år og til slutt legge inn kortinformasjon. Deretter får du et kart over alle tilgjengelige el-sparkesykler i nærheten og kan velge og vrake. For å låse opp sykkelen kan du enten skanne QR-koden, som er på alle sykler, eller manuelt skrive den i appen. Per dags dato koster det 10 kr å låse opp og 2,5 kr for hvert minutt du kjører. VOI har en toppfart på 20 km/h og bremser automatisk hvis den går over det, for eksempel i nedoverbakker. Etter turen er over kan du parkere sykkelen pent og deretter avslutte turen i appen.

For meg, som er en typisk Oslo-boer, var VOI gull verdt da det ble lansert. Det gjorde det mye enklere for meg å ferdes rundt i Oslo, uansett om jeg skulle på skolen, jobb eller bare ut. Det var som oftest en sykkel i nærheten hele tiden som jeg kunne hoppe på, dra dit jeg skulle og så til slutt avslutte den. Slik var det også for veldig mange venner jeg har og man kan til og med samkjøre imens man prater sammen.

Bilde hentet fra VOI Scooters

Transaksjonskostnader

Transaksjonskostnader sikter til de ressursene vi bruker for å finne frem til og gjøre det beste valget vi har når vi skal kjøpe et produkt eller tjeneste. Jo lavere transaksjonskostnader, jo mindre skal det til for at kunden velger å gjennomføre kjøpet. I følge Arne Krokans bok «Nettverksøkonomi» består transaksjonskostnader av seks steg:

  • Søkekostnader er tiden en forbruker bruker for å finne ulike alternativer til behovet hens. I VOI sitt tilfelle finnes det en rekke andre alternativer som for eksempel andre el-sparkesykkeltilbydere, som Tier, Bird, Lime etc. Ruter, som styrer all kollektivtrafikk i Oslo, er også et alternativ for å ferdes. Man kan også gå, sykle, ta taxi eller kjøre selv. Hvis du sjekker på kartet om det er noen el-sparkesykler i nærheten eller om du sjekker på Ruter når bussen går, så er altså det en søkekostnad.
  • Informasjonskostnad er tiden du bruker for å finne informasjon om de ulike alternativene. Takket være digitalisering er informasjonskosnadene relativt lave i forhold til før, men hvis du for eksempel aldri har kjørt VOI før så kan det jo være lurt å lese hvordan man gjør det før du hopper på en sykkel. Den tiden du bruker på det er altså en informasjonskostnad.
  • Forhandlingskostnader er de vilkårene tjenesten har når du bruker den. For å bruke appen må du godkjenne vilkårene først. Der står det blant annet at du må være edru og over 18 år for å kjøre VOI samt at du må parkere innenfor godkjente parkeringssoner. Pris og tilgjengelighet er også en del av forhandlingskostnader.
  • Beslutningskostnader er tiden du bruker for å bestemme deg for hvilket produkt eller tjeneste du skal gå for. VOI-appen viser deg hvor el-sparkesykkelen befinner seg, hvor mye strøm det er på den og hvor mye den koster. I VOI sitt tilfelle er de ofte avhengige av å være nærmest for å bli valgt så beslutningen kan være noe tilfeldig.
  • Evalueringskostnader er tiden etter vi har brukt tjenesten eller produktet. Man evaluerer om man gjorde et godt eller dårlig kjøp. Leverte sykkelen den ytelsen du forventet? Av personlig erfaring vet jeg at VOI sparkesykler går ofte veldig treigt i oppoverbakker når de har lite strøm igjen. Noen ganger så treigt at jeg velger å avslutte turen og finne en annen. Når jeg har klaget på dette så har jeg fått veldig god behandling og en gratistur eller to som kompensasjon for bryet, som gir meg en følelse av at jeg ikke gjorde et dumt kjøp, selvom en sykkel svikter fra en tid til en annen.
  • Tvangskostnader er nettopp den kostnaden. Den tiden jeg bruker på å klage hvis noe ikke var som det skulle. Etter hver tur kan du rate sykkelen du brukte med en tommel opp eller tommel ned. Hvis du velger tommel ned får du flere alternativer om hvorfor du ikke var fornøyd så du slipper å bruke tid på å skrive. I alle tilfeller jeg har gjort dette har de selv tatt kontakt med meg for å beklage seg og gi meg kompensasjon. Det er heller ikke ofte dette har skjedd, så de har veldig gode tiltak for å senke tvangskostnader.

VOI er altså en tjeneste som tilbyr el-sparkesykler til befolkningen som gjør det veldig mye enklere å ferdes. De tilbyr både betaling per tur og et månedsabonnement hvis man reiser mye. Hver sommer siden VOI kom har jeg sagt opp Ruter abonnementet mitt og kun kjørt VOI for å dra mellom steder. Det gjorde reisene mine morsommere, billigere og de tok også mindre tid. Gjennom sin digitale plattform har de fått en sentral markedsposisjon og konkurrerer kraftig med både Ruter og taxiselskapene, samt at de har svært lave transaksjonskostnader. Jeg håper de fortsetter å vokse og kommer med nye idéer og jeg vil anbefale alle å ta seg en tur på VOI. Bare husk; Uhell kan skje, så kjør forsiktig 😉

Slik kan det gå. Foto: Sivert Lindahl

Kilder:

Krokan, Arne. 2019. «Nettverksøkonomi.» I Nettverksøkonomi – digitale tjenester og sosiale mediers økonomi, av Arne Krokan. Oslo: Cappelen Damm akademisk.

VOI Scooters

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *