Morgendagens digitale markedsførere

Verden idag eksisterer nesten mer digitalt enn den gjør på ekte. Markedet forandrer seg stadig og det dukker hele tiden opp nye apper og nettsider som trendy og populære. For bedrifter er det avgjørende å holde seg oppdatert på dette for at de fremdeles skal være relevante, og ikke falle bak. Spesielt med tanke på pandemien vi har levd med det siste året, der flere bedrifter har måttet holde dørene stengt, så har det aldri vært viktigere å tenke digitalt og være synlig på nett. Pandemien har også bidratt til at både jeg selv, mine medstudenter og flere tusen bedrifter har måttet ta i bruk digitale måter å møtes på, f. eks Zoom, Teams eller Google Meet.

I dette innlegget kommer jeg til å gå nærmere innpå hvordan man skal markedsføre seg på sosiale medier, hvilke sosiale medier man burde bruke og hva du burde gjøre for å få best mulig resultat.

Sosiale medier

De aller fleste nordmenn idag benytter seg av minst ett av de største sosiale mediene. Ifølge tall fra SSB (2018) viser det seg at 80 % av alle nordmenn mellom 16 og 79 år bruker sosiale medier. Pandemien bidro også til at det digitale er viktigere enn noen gang mtp. at det var den eneste måten å kontakte venner, kollegaer og familie på for mange av oss. Og dette gjelder ikke bare oss som privatpersoner, det gjelder også for bedriftene som ville kommunisere med kundene sine. Om det var på Facebook, Instagram eller Snapchat så har annonsørene stått på som aldri før for at akkurat de ikke skal bli glemt imens de måtte holde fysiske butikker stengt. Dette var også i en tid der man gjerne brukte mer tid på sosiale medier enn man vanligvis pleier, i og med at det var en lockdown og man hadde mindre ting å gjøre. Derfor har sosiale medier blitt en av de største arenaer for bedrifter å nå sine kunder på.

Hvordan markedsføre på sosiale medier

Sosiale medier har uten tvil kommet for å bli, og er minst like viktig idag som tradisjonell markedsføring. Før du velger å markedsføre deg selv eller din bedrift så er det et par ting du må tenke på:

  1. Sett et mål

Hva er det du ønsker ut av markedsføringen? Om det er salg, likes, trafikk, faste brukere eller noe helt annet, så er det viktig at du vet hva du vil ha ut av dette, altså et mål.

2. Velg en strategi

Når du har satt deg et mål så må du legge deg en plan for hvordan du skal nå målet. Det finnes ingen fasit på hva som er den beste strategien, men det kan være lurt å prøve seg frem om man prøver for første gang. Strategien kan også variere ut ifra hva du satte som mål. Du bør ha en viss idé om hvem som er i målgruppen din og vurdere strategien deretter.

3. Målgruppe

Det er lurt å prøve begrense markedsføringen til de du faktisk ønsker å nå. Det er du selv som kjenner ditt produkt best og vet derfor hvem produktet kan være aktuelt og interessant for. Prøv å definere målgruppen så godt du kan ved å tenke på alder, kjønn, geografi og interesser. Husk å ha disse personlighetene i bakhodet når du lager annonsen ettersom budskapet burde variere utifra målgruppe.

4. Bruk riktig plattform

Noe som er ganske kjent for unge digitale markedsførere idag er hvilke mennesker som bruker hvilken plattform. Det er helt rimelig å tenke at de yngste er mye på Snapchat og Instagram, imens de eldre gjerne holder seg på Facebook. Jenter kan være mye på Tumblr, imens gutter er dominerende på Reddit. Derfor kan det være utrolig viktig å velge riktig plattform slik at du best mulig skal nå målgruppen din med annonsen.

5. Vær interresant

Før du publiserer en annonse så er det viktig at du spør deg selv om det du publiserer er interresant for målgruppen din. Om du skal selge klær eller bare prøver å få trafikk til nettstedet ditt så burde du prøve å fange personen som ser annonsen for at han skal få lyst til å se mer. Bruk av humor eller å stille spørsmål er gode måter å engasjere brukeren på.

6. Følg med og optimaliser

Som jeg skrev tidligere i innlegget, så er den digitale verden i forandring hele tiden. For deg som digital markedsfører er det viktig å holde seg oppdatert på nye trender og funksjoner. De appene vi har fra før oppdateres stadig og det er hele tiden nye ting å sette seg inn i, i tillegg til at det kommer nye apper. I ettertid kan du også se på analyser og statistikk fra annonsen din, slik at du kan optimalisere den i fremtiden for enda bedre resultater.

Kilder:

Mæland, Lena: Playdesign.no: «VÅRE 10 BESTE TIPS TIL MARKEDSFØRING PÅ SOSIALE MEDIER» https://playdesign.no/fagblogg/vare-10-beste-tips-til-markedsforing-pa-sosiale-medier/ (Lesedato: 16.06.21)

SSB.no: https://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/artikler-og-publikasjoner/fire-av-fem-nordmenn-bruker-sosiale-medier (Lesedato 16.06.21)

Storehaug, Jan Sollid: Tenkdigitalt.no: «Markedsføring i sosiale medier» https://tenkdigitalt.no/blog/markedsforing-i-sosiale-medier/ (Lesedato: 16.06.21)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *